Jaalan Metsästysseura ry. vaalii suomalaista metsästyskulttuuria, kunnioittaa hyviä metsästystapoja ja harjoittaa jäsenistönsä keskuudessa monipuolista metsästystä. Metsästysmaat sijoittuvat vaihtelevissa maastotyypeissä n. 10 000 ha alueelle.

Rauhoitusalueet kaudelle 2023-2024

Rauhoitusalueita ovat Hokkarinharju, Keskisaari, Suoniitty sekä Lampila Golf. Rauhoitusalueilla on pienpetopyynti sekä hirvijahti sallittu, paitsi golfkentän alueella.

Metsästyskiintiöt kaudelle 2023-2024

3 teertä (saa olla uros tai naaras), kaksi uros metsoa, uros fasaani (20€/kpl) ja kaksi kaurista.  Kaurispukin kevätmetsästys sallittu. Naarasfasaani ja koppelo on rauhoitettu, muu riista vapaa kiintiöistä. Saalisilmoitus sihteerille 15.1 mennessä. Kauris kirjattava myös omariistaan. Muunkin saalis suositellaan kirjattavaksi omariistaan.

Villisika kiintiöistä vapaa. Kaadettaessa ampujan ilmoitettava kaadosta sihteerille ja lähetettävä ASF näyte EVIRA:n, kopio tutkimuksesta lähetetään sihteerille Suomen sikayrittäjien maksaman avustuksen hakemista varten. Seura laskuttaa molemmat palkkiot. EVIRA:n palkkion seura maksaa ampujalle ja sikayrittäjien maksama palkkio jää seuran käyttöön. Villisian teurastus lahtivajalla sallittu.

Tarkista seuran kartasta metsästysalueet (Omariistan kartta aina ajantasalla, kysy tarvittaessa sihteeriltä lisätietoja).

Vieraskäytäntö

• Jäsenistöllä on mahdollisuus viedä metsästysseuraamme kuulumattomia henkilöitä metsälle seuran vuokraamille alueille maksaessaan ns. vieraskortin. Koejäsenellä ei ole ko. oikeutta.
  • Kesäkokouksen päätöksellä vieraskortti on lunastettava ennen metsälle lähtöä ja pidettävä jahdissa mukana.
  • Vieraskortin hinta on 10 €/vieras ja jäsenellä on käytettävissään 15 kpl kortteja/metsästyskausi ja max 2 kpl/päivä.
  • Maksaessasi kortin merkitse viestikohtaan seuraavat tiedot: maksajan nimi, vieraan nimi ja jahtipäivä/jahtipäivät.
  • Tilinumero, johon maksu suoritetaan, on FI83 5751 1040 0006 87.
  • Pienpetopyynti on vapaa vierasmaksuista. Myös villisika ja suurpetojahti on vapaa vierasmaksuista.
  • Muista, että jäsenen on oltava aina mukana metsällä ja saalis on isännän kiintiöistä pois.
  • Koiran koulutukseen ei tarvitse vieraskorttia, mutta seuran jäsenen oltava mukana.

Suurpetojahti

Mahdolliseen ilvesjahtiin halukkaat ilmoittavat 31.10. mennessä nimensä ja puhelinnumeronsa Jari Kiviluomalle numeroon 044 0818 125 tekstiviestillä ja Jari lisää nimet ”hälytyslistaan”. Ilmoittautuminen on sitova ja se on tehtävä aina vuosittain.

Kolarihirvijäljestykseen

Halukkaat ilmoittautuvat 30.9. mennessä Jari Okalle 0500 354 141. Kolarihirvijäljestykseen osallistujan on huomioitava, että kyseessä on viranomaisille annettava virka-apu ja edellyttää, että listalle nimensä ilmoittanut on tavoitettavissa ympäri vuorokauden ja saatavissa kolaripaikalle kohtuullisessa ajassa.

Pienpetopyyntikilpailu

Jatkuu entisin säännöin. Kilpailuun osallistuu tekemällä saalis-ilmoituksen 31.1.2024 mennessä seuran sihteerille. Metsästäjäliiton Kymenpiirin kilpailuun osallistuvat tekevät ilmoituksen liiton nettisivujen kautta. https://www.sml-kymenpiiri.fi/tiedostot/pienpetopyyntitulosten_kirjaaminen_helpottuu.pdf

Saalisilmoitus

Palauta seuran sihteerille 15.1.2024 mennessä, vaikka et olisikaan saanut saalista. Ilmoituksen voit tehdä sähköpostilla, tekstiviestillä, whatsappilla tms. Saalistilasto koostetaan kevään tiedotteeseen.

Metsästysaikana:

Muista metsällä liikkuessasi hyvät metsästystavat sekä kunnioitus maanomistajia ja muita maastossa liikkujia kohtaan. Muista myös asetuksien mukainen riittävä etäisyys asutuksiin (150m). Mielellään enemmän, niin vältytään turhilta sanomisilta.

Hirvijahdin aikaan johtokunta ja jahtipäälliköt suosittelevat, että viikon loppupuoli rauhoitetaan koirankoulutukselta viikonlopun hirvijahti huomioiden.

Hyvää ja turvallista jahtikautta!

Seuran säännöt

Hirvenmetsästysohje